Η εργοθεραπεία είναι μια άγνωστη για πολλούς επιστήμη που
όμως συμβάλει σημαντικά σε πολλές καθημερινές εκδηλώσεις της ζωής των παιδιών,
των εφήβων και των ενηλίκων. Όσοι την γνωρίζουν νομίζουν ότι ασχολείται μόνο με
παιδιά ή ενήλικες που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα. Η αλήθεια όμως είναι
διαφορετική.
Πεδίο
ενδιαφέροντος της παιδιατρικής εργοθεραπείας αποτελεί η ανάπτυξη, βελτίωση και
αποκατάσταση της συμμετοχής του παιδιού στα καθημερινά του έργα, όταν αυτή έχει
διαταραχτεί από οποιαδήποτε αιτία και σε οποιοδήποτε αναπτυξιακό στάδιο.
Δυσκολίες που
καθημερινά αντιμετωπίζει το παιδί στο σχολείο του (π.χ. δεν προσέχει μέσα στην
τάξη, δεν γράφει καλά γράμματα, δεν προλαβαίνει κατά την αντιγραφή από τον
πίνακα, κ.α.)και στην κοινωνική του ζωή(όταν βγαίνουμε έξω δεν κάθετε ήρεμο,
δεν παίζει με άλλα παιδιά, δεν τηρεί τους κανόνες κ.α.), βρίσκουν λύση στην
εργοθεραπευτική παρέμβαση.
Συχνά νομίζουμε
ότι κάποιες συμπεριφορές του παιδιού είναι θέμα "τεμπελιάς" ή
"κακιάς συνήθειας" όταν π.χ. το βλέπουμε να γκρινιάζει, να αρνείται,
να προβάλει πως δε μπορεί. Πιθανόν όμως να είμαστε εμείς που δεν μπορούμε ή δεν
θέλουμε να δούμε ότι η συμπεριφορά αυτή οφείλεται στον φόβο του παιδιού μήπως
δεν τα καταφέρει, ή στο ότι δεν έχει μάθει το σωστό τρόπο.
Η παιδιατρική
εργοθεραπεία ασχολείται με τους παρακάτω τομείς:
Κινητικό τομέα
Αναφέρεται σε
παιδιά που υπολείπονται στα στάδια της κινητικής εξέλιξης, εμφανίζονται αδέξια
σε δραστηριότητες αδρής κίνησης, έχουν δυσκολίες στην ισορροπία τους και
πέφτουν εύκολα, έχουν φτωχή στάση του σώματος,
φτωχό έλεγχο σε λεπτές κινήσεις, δυσκολία να χειριστούν μικρά
αντικείμενα, να κρατήσουν σωστά το μολύβι ή να κόψουν με ψαλίδι, δυσκολεύονται
να οργανώσουν το σώμα τους και τις κινήσεις τους στον χώρο, δυσκολία στον
οπτικοκινητικό και αμφίπλευρο συντονισμό τους.
Αισθητηριακό τομέα
Αναφέρεται σε
παιδιά που δείχνουν υπερβολική ευαισθησία στο άγγιγμα, σε ήχους ή και θορύβους
,προτιμούν η αποφεύγουν συστηματικά συγκεκριμένες υφές ή φαγητά / τροφές,
αποφεύγουν δραστηριότητες καθημερινής περιποίησης όπως χτένισμα ή βούρτσισμα
δοντιών, αποφεύγουν παιχνίδια που απαιτούν έντονη κινητική δραστηριοποίηση, δεν
τους αρέσει η παιδική χαρά και ενδεχομένως φοβούνται υπερβολικά μήπως πέσουν
Τομέα καθημερινής ζωής
Αναφέρεται σε
παιδιά που καθυστερούν να αναπτύξουν δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης (π.χ. σίτιση,
ένδυση, υπόδηση, εκπαίδευση τουαλέτας)
Συμπεριφορικό τομέα
Αναφέρεται σε παιδιά που έχουν διάσπαση προσοχής και
μικρό χρόνο συγκέντρωσης, παρουσιάζουν διαρκή κινητικότητα και
υπερενεργητικότητα, έχουν χαμηλή αντοχή στην ματαίωση. Επίσης σε παιδία που δεν
μπορούν να οργανώσουν τον χώρο και τον χρόνο τους και δεν έχουν επαρκεί
αυτοέλεγχο σε αγχώδεις καταστάσεις.
Γνωστικό και αντιληπτικό τομέα
Στον οποίο αντιμετωπίζονται δυσκολίες όπως, φτωχή οπτική/
ακουστική /λεκτική μνήμη ,αντίληψης χρωμάτων/ σχημάτων και χρήσης καθημερινών
αντικειμένων, χωρικού και χρονικού προσανατολισμού, οπτικής αντίληψης.
Μην
διστάσετε να μας ρωτήσετε και να μας ζητήσετε
συμβουλές για οτιδήποτε σας απασχολεί(τηλεφωνικά ή μέσω της σελίδας
μας).Η συμβουλευτική ή θεραπευτική παρέμβαση ενός εργοθεραπευτή μπορεί να
αποδειχθεί πολύτιμη. Η έγκαιρη παρέμβαση προλαμβάνει συναισθηματικές δυσκολίες
και τονώνει την αυτοπεποίθηση του παιδιού.
Όσο πιο λειτουργικό είναι ένα παιδί, τόσο καλύτερα θα
ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις του περιβάλλοντός του.
Μελπομένη Πουλιάση
Εργοθεραπεύτρια S.I